Portfolio tips
Je portfolio is het belangrijkste middel om nieuwe taken binnen te krijgen van opdrachtgevers. De opdrachtgevers kunnen in één oogopslag zien of jij geschikt bent voor de odpracht die zij hebben liggen.
- Het is belangrijk dat je portfolio overzichtelijk blijft. Stop er nooit te veel foto's in, dit kan er voor zorgen dat opdrachtgevers na de eerste paar foto's afhaken en de mooiste foto nog niet eens hebben gezien. Ook is er een grotere kans dat er minder mooie foto's tussen zitten. Dit zijn niet de foto's die je wil laten zien aan de opdrachtgever.
- Een veelzijdig portfolio laat zien hoe veelzijdig jij zelf bent. Stop nooit twee soortgelijke foto's in je portfolio. Dit betekent dus dat er niet twee foto's met dezelfde belichting of dezelfde pose inzitten. Kies er altijd een van deze twee uit. Veelzijdigheid kun je ook tonen in het werken met verschillende fotografen. Elke fotograaf werkt anders en zo komen er dus ook andere foto's uit voort. Op deze manier blijft je portfolio interessant voor de mensen die het bekijken.
- Je portfolio moet altijd recente foto's bevatten. De opdrachtgever moet kunnen zien hoe je er op dit moment uit ziet. Dit is vooral belangrijk als je je haren hebt geverfd. Daarnaast laat een recent portfolio zien aan de opdrachtgever dat je niet stil zit en actief bezig bent met je modellenwerk.
- Plaats alleen je aller beste foto's in je portfolio. Dit betekent dat je erg kritisch moet zijn op je eigen foto's en dit kan lastig zijn. Maar het is wel noodzakelijk om een goede indruk te maken.
- Zorg ervoor dat je minstens 1 foto van je hele lichaam in je portfolio hebt. Zo kan de opdrachtgever zien hoe je er van top tot teen uit ziet. Daarnaast is het slim om een close-up van je gezicht toe te voegen aan je portfolio.
- Het is verstandig om minstens één foto van je gezicht in je portfolio te hebben waarop je geen make-up draagt. Zo kunnen opdrachtgevers zien hoe je natuurlijke gezicht en je botsstructuur eruit ziet.
- Wanneer je geen beginnend model meer bent kan je zogenaamde tear-sheets gebruiken in je portfolio. Tear-sheets zijn pagina's van tijdschriften of kranten waar jij op staat. Hiermee kan een nieuwe opdrachtgever zien met wie je allemaal al hebt samengewerkt en welke ervaring je allemaal hebt opgedaan.
Terug naar overzicht